Λεωφόρος Βεΐκου 50, Γαλάτσι

Αιτίες Διαταραχών Λόγου και Ομιλίας


Οι γλωσσικές δεξιότητες ενός παιδιού αναπτύσσονται, καθώς μεγαλώνει, από τη βρεφική έως τη σχολική ηλικία. Αυτή η ανάπτυξη θα πρέπει να ακολουθεί προτεινόμενα χρονοδιαγράμματα και πρότυπα. Όταν όμως αυτό δεν συμβαίνει, οι γονείς ανησυχούν και ίσως αναζητήσουν αξιολόγηση από λογοθεραπευτή. Συχνά, αυτές οι δυσκολίες μπορούν να αντιμετωπιστούν με λογοθεραπεία.

Συνήθως, η αιτία μιας καθυστέρησης ή/και διαταραχής στο λόγο και στην ομιλία είναι άγνωστη. Ωστόσο, μπορεί να υπάρχουν συγκεκριμένες αιτίες, όπως:

 

  • Απώλεια ακοής: Οι χρόνιες λοιμώξεις του αυτιού μπορεί να οδηγήσουν σε μειωμένες γλωσσικές δεξιότητες. Όταν ένα παιδί έχει περιορισμένη ακοή, δεν μπορεί να ακούσει τις λέξεις με αποτέλεσμα να μην μπορεί να τις επαναλάβει σωστά. Οι λέξεις μπορεί να είναι μπερδεμένες, να έχουν λάθος τόνο ή λάθος έμφαση. Το παιδί μπορεί επίσης να έχει δυσκολία να κατανοήσει, να μιμηθεί και να χρησιμοποιήσει τη γλώσσα. Οι απλές λοιμώξεις των αυτιών που έχουν αντιμετωπιστεί δεν πρέπει να επηρεάζουν την ομιλία.

 

  • Νευρολογική διαταραχή: Αυτό μπορεί να περιλαμβάνει εγκεφαλική παράλυση, μυϊκή δυστροφία ή τραυματική εγκεφαλική κάκωση. Ένα παιδί με νευρολογική διαταραχή μπορεί να δυσκολεύεται να συντονίσει τους μύες που χρησιμοποιούνται για την ομιλία ή να ελέγξει τους σπασμούς στην περιοχή της γλώσσας. Η ακοή μπορεί επίσης να επηρεάζεται.

 

  • Αυτισμός: Ένα παιδί που βρίσκεται στο του αυτισμού μπορεί να εμφανίζει αναπτυξιακά προβλήματα, συμπεριλαμβανομένων δυσκολιών στην ομιλία και το λόγο. Αυτό πιθανόν να επηρεάζει τη μη λεκτική επικοινωνία του παιδιού, όπως χειρονομίες, εκφράσεις προσώπου και οπτική επαφή.

 

  • Νοητική υστέρηση: Αυτό συμβαίνει όταν ένα παιδί έχει σημαντικούς περιορισμούς τόσο στις ακαδημαϊκές όσο και στις καθημερινές δεξιότητες. Λόγω περιορισμένων γνωστικών ικανοτήτων, συχνά υπάρχουν καθυστερήσεις στην ομιλία και/ή στις γλωσσικές δεξιότητες.

 

  • Δομική ανεπάρκεια: Αυτό μπορεί να περιλαμβάνει σχιστία χείλους, σχιστία υπερώας ή κοντό χαλινό. Αυτά επηρεάζουν τη δομή του στόματος του παιδιού και μπορούν να περιορίσουν την κίνηση της γλώσσας, των χειλιών και της γνάθου για την παραγωγή ομιλίας.

 

  • Κατάχρηση ή κακή χρήση της φωνής: Αυτό μπορεί να προέρχεται από φωνές, κραυγές, υπερβολικό καθάρισμα του λαιμού και υπερβολική χρήση της φωνής. Η φωνή του παιδιού μπορεί να ακούγεται τραχιά, βραχνή, πολύ υψηλή/χαμηλή ή πολύ δυνατή/απαλή.

 

  • Περιβάλλον: Ένα παιδί που κινδυνεύει να αναπτύξει προβλήματα λόγου και ομιλίας ενδέχεται να έχει εκτεθεί σε ναρκωτικά ή αλκοόλ, να ακολουθεί κακή διατροφή ή να βιώνει παραμέληση και/ή κακοποίηση. Μελέτες δείχνουν ότι το 35% των παιδιών με γλωσσική καθυστέρηση έχουν βιώσει μία ή και περισσότερες από τις παραπάνω αρνητικές καταστάσεις.

 

  • Προωρότητα: Ένα παιδί που γεννήθηκε πρόωρα μπορεί να παρουσιάσει καθυστέρηση σε διάφορους τομείς, συμπεριλαμβανομένης της ομιλίας και του λόγου. Αυτή η καθυστέρηση ενδέχεται να βελτιωθοεί με έγκαιρη παρέμβαση.

 

  • Γενετική προδιάθεση: Υπάρχουν συγκεκριμένα γονίδια που είναι υπεύθυνα για την επικοινωνία. Έρευνες δείχνουν ότι το 50%-70% των παιδιών που έχουν δυσκολίες στο λόγο και την ομιλία έχουν τουλάχιστον ένα μέλος της οικογένειας που έχει (ή είχε) τις ίδιες δυσκολίες.

 

Η παρουσία μιας γλωσσικής καθυστέρησης ενδέχεται να έχει πολλές διαφορετικές αιτίες· συχνά είναι δύσκολο να γνωρίζουμε γιατί συμβαίνει. Εάν ένα παιδί παρουσιάζει δυσκολίες στο λόγο και την ομιλία, είναι σημαντικό να αξιολογηθεί από έναν επαγγελματία. Με τη βοήθεια ενός λογοπαθολόγου, πολλά από αυτά τα προβλήματα μπορούν να αντιμετωπιστούν.

 

 

Resources

  • “Speech and Language Delay and Disorder,” Michigan Medicine, accessed November 20, 2017, http://www.med.umich.edu/yourchild/topics/speech.htm
  • “Delayed Speech or Language Development,” KidsHealth, accessed November 20, 2017, http://kidshealth.org/en/parents/not-talk.html
  • “Intellectual Disability,” ASHA, accessed November 20, 2017, https://www.asha.org/PRPSpecificTopic.aspx?folderid=8589942540§ion=Overview
  • “Understanding the Impact of Abuse & Neglect on Speech & Language Development,” accessed November 20, 2017, file:///C:/Users/ndahl1977/Downloads/1206-Welc-Julia.pdf