Λεωφόρος Βεΐκου 50, Γαλάτσι

Στάδια Ανάπτυξης Λόγου Και Ομιλίας

0-6 μηνών

  • παράγει ευχάριστους ήχους
  • παράγει διαφορετικό κλάμα αναλόγως την ανάγκη
  • χαμογελάει όταν του απευθύνουν το λόγο
  • αναγνωρίζει οικείες φωνές
  • εντοπίζει ήχους
  • δίνει προσοχή στην ομιλία
  • χρησιμοποιεί φωνήματα όπως ‘μπ’, ‘π’, και ‘μ’
  • ανταποκρίνεται στο όχι και αλλάζει τον τόνο της φωνής του
  • χρησιμοποιεί ήχους ή χειρονομίες για να υποδείξει αυτό που θέλει

7-12 μηνών

  • καταλαβαίνει το όχι και το δεν
  • ανταποκρίνεται σε απλές ερωτήσεις
  • αναγνωρίζει και απαντάει στο όνομά του
  • αναγνωρίζει τα ονόματα απλών αντικειμένων (π.χ. παπούτσι, χυμός, ποτήρι κ.α.)
  • βαβίζει
  • μιμείται ήχους
  • χρησιμοποιεί ήχους και λιγότερο το κλάμα για να τραβήξει την προσοχή
  • δίνει προσοχή όταν κάποιος του μιλάει
  • χρησιμοποιεί την ομιλία εκ προθέσεως για πρώτη φορά
  • χρησιμοποιεί ουσιαστικά σχεδόν αποκλειστικά
  • έχει δημιουργήσει εκφραστικό λεξιλόγιο 1-3 λέξεων

13-18 μηνών

  • μιμείται ολόκληρες λέξεις
  • χρησιμοποιεί τον επιτονισμό των ενηλίκων
  • ηχολαλεί και η ομιλία του είναι μη καταληπτή
  • ορισμένες φορές παραλείπει τα αρχικά σύμφωνα και σχεδόν πάντα τα τελικά
  • ακολουθεί απλές εντολές
  • αναγνωρίζει 1-3 μέρη του σώματος
  • έχει δημιουργήσει εκφραστικό λεξιλόγιο 3-20 λέξεων και παραπάνω (κυρίως ουσιαστικά)
  • συνδυάζει τις χειρονομίες με την ομιλία

19-24 μηνών

  • έχει δημιουργήσει εκφραστικό λεξιλόγιο 50-100 λέξεων και παραπάνω
  • έχει δημιουργήσει αντιληπτικό λεξιλόγιο 300 λέξεων και παραπάνω
  • αρχίζει να συνδυάζει ουσιαστικά με ρήματα και ουσιαστικά με επίθετα
  • χρησιμοποιεί αντωνυμίες
  • ο επιτονισμός στις ερωτήσεις γίνεται πιο σχετικός
  • ρωτάει και απαντάει σε ερωτήσεις τύπου ‘τι είναι αυτό’
  • απολαμβάνει να ακούει ιστορίες
  • αναγνωρίζει 5 μέρη του σώματος
  • κατονομάζει οικεία αντικείμενα
  • κατανοεί βασικές κατηγορίες (π.χ. φαγητό, παιχνίδια κ.α.)
  • δείχνει τις εικόνες που του έχουν ζητηθεί σε ένα βιβλίο

2-3 χρονών

  • η ομιλία του είναι 50% -75% καταληπτή
  • καταλαβαίνει τους όρους ένα και όλα
  • ζητάει μόνο του τουαλέτα
  • ζητάει αντικείμενα κατονομάζοντάς τα
  • αναγνωρίζει αρκετά μέρη του σώματος
  • ακολουθεί διπλές εντολές
  • χρησιμοποιεί φράσεις 2-4 λέξεων
  • εξακολουθεί να ηχολαλεί όταν αντιμετωπίζει δυσκολίες στην ομιλία
  • έχει δημιουργήσει εκφραστικό λεξιλόγιο 50-250 λέξεων και παραπάνω
  • έχει δημιουργήσει αντιληπτικό λεξιλόγιο 500-900 λέξεων και παραπάνω
  • κάνει πολλά γραμματικά λάθη
  • μιλάει με δυνατή φωνή
  • χρησιμοποιεί σωστά τα φωνήεντα
  • συχνά παραλείπει τα μεσαία σύμφωνα
  • συχνά παραλείπει ή αντικαθιστά τα τελικά σύμφωνα
  • χρησιμοποιεί παρελθοντικούς χρόνους και αντωνυμίες
  • διατηρεί το θέμα συζήτησης σε διάφορους διαλόγους

3-4 χρονών

  • κατανοεί τη λειτουργία αντικειμένων
  • αναγνωρίζει αντίθετες έννοιες (π.χ. μεγάλο-μικρό, μέσα-έξω κ.α.)
  • ακολουθεί διπλές και τριπλές εντολές
  • χρησιμοποιεί την ομιλία του για να εκφράσει τα συναισθήματά του
  • χρησιμοποιεί 4-5 λέξεις σε μια πρόταση
  • μπορεί να εξακολουθεί να ηχολαλεί
  • αντιλαμβάνεται τη διαφορά ανάμεσα στο παρελθόν και το μέλλον
  • χρησιμοποιεί πιο συχνά ουσιαστικά και ρήματα
  • έχει δημιουργήσει εκφραστικό λεξιλόγιο 800-1500 λέξεων και παραπάνω
  • έχει δημιουργήσει αντιληπτικό λεξιλόγιο 1200-2000 λέξεων και παραπάνω
  • αυξάνεται ο ρυθμός ομιλίας
  • η ομιλία του είναι περίπου 80% καταληπτή
  • χρησιμοποιεί ορθά το είμαι, είσαι, είναι
  • αναφέρει 2 γεγονότα με χρονολογική σειρά
  • συμμετέχει σε διαρκείς συζητήσεις
  • τα γραμματικά λάθη μειώνονται ωστόσο μερικά επιμένουν
  • χρησιμοποιεί πληθυντικό αριθμό, μέλλοντα χρόνο και συνδέσμους
  • χρησιμοποιεί κτητικά επίθετα και αόριστο χρόνο
  • χρησιμοποιεί σύνθετες προτάσεις

4-5 χρονών

  • μετράει μέχρι το 5 μιμητικά
  • κατανοεί την έννοια των αριθμών μέχρι το 3
  • αντιλαμβάνεται τις έννοιες του χώρου
  • έχει αποκτήσει αντιληπτικό λεξιλόγιο παραπάνω από 10,000 λέξεις
  • δίνει προσοχή σε μικρές απλές ιστορίες και μπορεί να απαντήσει σε σχετικές ερωτήσεις
  • απαντάει σε ερωτήσεις με βάση τη λειτουργία
  • ο λόγος του προσομοιάζει περισσότερο σε αυτό των ενηλίκων
  • έχει αποκτήσει εκφραστικό λεξιλόγιο παραπάνω από 900-2000 λέξεις
  • χρησιμοποιεί προτάσεις των 4-8 λέξεων
  • απαντάει σε πολύπλοκες ερωτήσεις
  • ρωτάει για ορισμούς λέξεων
  • μιλάει με συχνότητα περίπου 186 λέξεων το λεπτό
  • μειώνονται οι παραλείψεις και οι αντικαταστάσεις των φωνημάτων
  • εξακολουθεί να παραλείπει μεσαία σύμφωνα
  • η ομιλία του γίνεται κατανοητή από τους ξένους παρότι κάποια αρθρωτικά λάθη επιμένουν
  • διηγείται με ακρίβεια εμπειρίες που είχε από το σχολείο, τους φίλους του, το σπίτι του κ.α.

5-6 χρονών

  • ακολουθεί εντολές που δίνονται μέσα σε μια ομάδα
  • χρησιμοποιεί ερωτήσεις του τύπου ‘πώς’
  • χρησιμοποιεί κατάλληλα παρελθοντικούς και μελλοντικούς χρόνους
  • έχει αντιληπτικό λεξιλόγιο περίπου 13,000 λέξεων
  • ονομάζει με τη σειρά τις ημέρες της εβδομάδος
  • μετράει μέχρι το 30
  • το λεξιλόγιό του αυξάνεται δραματικά
  • χρησιμοποιεί προτάσεις των 4-6 λέξεων
  • ανταλλάσσει πληροφορίες και κάνει ερωτήσεις
  • οι προτάσεις του περιέχουν λεπτομέρειες
  • μεταβιβάζει με ακρίβεια μια ιστορία
  • τραγουδάει ολόκληρα τραγούδια
  • επικοινωνεί άνετα με ενήλικες και άλλα παιδιά
  • η γραμματική που χρησιμοποιεί είναι ορθή στις περισσότερες των περιπτώσεων

6-7 χρονών

  • καταλαβαίνει το δεξιά-αριστερά
  • οι περιγραφές του γίνονται περισσότερο περίπλοκες
  • έχει αντιληπτικό λεξιλόγιο περίπου 20,000 λέξεων
  • κατανοεί τις περισσότερες έννοιες σχετικά με το χρόνο
  • μετράει μέχρι το 100
  • η μορφολογία του είναι πιο σωστή
  • χρησιμοποιεί κατάλληλα την παθητική φωνή