Λεωφόρος Βεΐκου 50, Γαλάτσι

Από Τα Πρώτα Βήματα Στις Πρώτες Λέξεις: Πώς Το Περπάτημα Θέτει Τις Βάσεις Για Την Ομιλία


Ως γονέας, τίποτα δεν είναι πιο συναρπαστικό από τα πρώτα βήματα και τις πρώτες λέξεις του παιδιού σας. Αυτά τα σημαντικά ορόσημα εμφανίζονται συχνά περίπου την ίδια χρονική στιγμή, γεγονός που έχει οδηγήσει τους ερευνητές να διερευνήσουν αν αυτές οι δύο δεξιότητες σχετίζονται. Και η απάντηση είναι... ναι! Το περπάτημα ανοίγει έναν νέο κόσμο για τα βρέφη, επιτρέποντάς τους να εξερευνούν το περιβάλλον τους με νέους τρόπους. Αυτή η εξερεύνηση επηρεάζει τον τρόπο με τον οποίο οι γονείς μιλούν στο παιδί τους, δημιουργώντας τις κατάλληλες συνθήκες για την ανάπτυξη της επικοινωνίας του.


Παρακάτω, θα βρείτε πληροφορίες για την επίδραση του περπατήματος στην ανάπτυξη της επικοινωνίας στα παιδιά και συμβουλές για το πώς να αλληλεπιδράτε με το παιδί σας κατά τη διάρκεια αυτής της σημαντικής περιόδου της ζωής του.
________________________________________

Η Πορεία προς τα Πρώτα Βήματα

Τα πρώτα βήματα δεν συμβαίνουν από τη μια στιγμή στην άλλη. Αλλά μόλις τα βρέφη σταθούν στα πόδια τους, δεν υπάρχει επιστροφή! Ακολουθούν ορισμένα σημαντικά σημεία για το πώς εξελίσσεται αυτή η διαδικασία.
________________________________________

Τα Πλεονεκτήματα του Περπατήματος

Μόλις τα βρέφη αρχίσουν να περπατούν, προτιμούν το περπάτημα από το μπουσούλημα, παρόλο που αρχικά είναι ασταθή και πέφτουν συχνά. Σε σύγκριση με το μπουσούλημα, το περπάτημα έχει πολλά πλεονεκτήματα για τα βρέφη, καθώς τους επιτρέπει να:
•    Ταξιδεύουν πιο μακριά και γρήγορα.
•    Κινούνται με τα χέρια ελεύθερα.
•    Φτάνουν σε αντικείμενα που βρίσκονται πιο μακριά.
•    Μεταφέρουν αντικείμενα από το ένα μέρος στο άλλο.
•    Βλέπουν περισσότερα από το περιβάλλον τους.
Αυτά τα πλεονεκτήματα ανοίγουν έναν νέο κόσμο για τα βρέφη, προσφέροντας επίσης νέες δυνατότητες επικοινωνίας.

________________________________________

Τι Συμβαίνει στην Επικοινωνία των Βρεφών Όταν Αρχίζουν να Περπατούν;

Το περπάτημα δίνει στα βρέφη νέα πρόσβαση στους ανθρώπους και τα αντικείμενα στο περιβάλλον τους, προσφέροντάς τους πολλές περισσότερες ευκαιρίες για επικοινωνία και αλληλεπίδραση. Για παράδειγμα, μπορούν να περπατήσουν μέχρι την άλλη άκρη του δωματίου, να ψάξουν για κάτι, να το πάρουν και να το φέρουν πίσω για να το δείξουν στον γονέα τους.


Σε σύγκριση με βρέφη που δεν έχουν αρχίσει να περπατούν, τα βρέφη που περπατούν:
•    Αλληλεπιδρούν περισσότερο με ενήλικες.
•    Χρησιμοποιούν περισσότερες χειρονομίες και ήχους, απευθυνόμενα στους φροντιστές τους.
•    Επικοινωνούν περισσότερο ενώ κινούνται (τα βρέφη που μπουσουλούν επικοινωνούν περισσότερο όταν είναι ακίνητα).
•    Κοιτούν τους φροντιστές πιο συχνά και από μεγαλύτερες αποστάσεις.
•    Φέρνουν αντικείμενα για να τα δείξουν στους φροντιστές.
•    Αυξάνουν το λεξιλόγιό τους με την έναρξη του περπατήματος (ανεξάρτητα από την ηλικία που ξεκινούν).
Οι ερευνητές έχουν επίσης παρατηρήσει ότι όσο νωρίτερα αρχίζουν τα βρέφη να περπατούν, τόσο γρηγορότερα αυξάνεται το λεξιλόγιό τους. Το περπάτημα φαίνεται να επιταχύνει τον ρυθμό εκμάθησης της ομιλίας.
________________________________________

Οι Γονείς Αλλάζουν τον Τρόπο που Μιλούν Όταν το Βρέφος τους Αρχίζει να Περπατά

Όταν τα βρέφη αρχίζουν να περπατούν, στέλνουν μηνύματα πιο συχνά και ενώ βρίσκονται στα πόδια τους. Αυτό βοηθά τους γονείς να παρατηρούν πότε το παιδί τους επικοινωνεί και να κατανοούν καλύτερα τι προσπαθεί να πει. Οι γονείς μπορούν στη συνέχεια να προσαρμόσουν τα μηνύματά τους ώστε να ταιριάζουν με αυτό που το παιδί θέλει να επικοινωνήσει.
Επίσης, όταν τα βρέφη είναι όρθια, είναι πιο εύκολο για τους γονείς να τους δείξουν πράγματα και να τους υποδείξουν αντικείμενα.
________________________________________

Συμβουλές για το Πώς να Μιλάτε στο Παιδί Σας Όταν Αρχίζει να Περπατά

Όταν το παιδί σας αρχίζει να περπατά και να επικοινωνεί πιο συχνά και με νέους τρόπους, μπορείτε να αξιοποιήσετε στο έπακρο αυτή τη σημαντική περίοδο στην ανάπτυξή του ακολουθώντας το παράδειγμά του.


(Για να δείτε τις πλήρεις συμβουλές, μπορείτε να επισκεφθείτε το άρθρο στον παρακάτω σύνδεσμο.)
https://speakeasy.gr/blog/Xrisimes-sumvoules-gia-th-glwssikh-anaptyksi-tou-paidiou-sas

________________________________________


Refrences:

·  Iverson, J. M. (2022). Developing language in a developing body, revisited: The cascading effects of motor development on the acquisition of language. WIREs Cognitive Science, 13(6), 1-13. https://doi.org/10.1002/wcs.1626
·  West, K. L. & Iverson, J. M. (2021). Communication changes when infants begin to walk. Developmental Science, 24(5). doi: 10.1111/desc.13102.
·  West, L. K., Steward, S. E., Roemer Britsch, E., & Iverson, J. M. (2024). Infant Communication Across the Transition to Walking: Developmental Cascades Among Infant Siblings of Children with Autism. Journal of Autism and Developmental Disorders, 54(8):2847-2859. doi: 10.1007/s10803-023-06030-6.
·  Oudgenoeg-Paz, O., Volman, M/ C., & Leseman, P. P. (2012). Attainment of sitting and walking predicts development of productive vocabulary between ages 16 and 28 months. Infant Behavior and Development, 35(4):733-6. doi: 10.1016/j.infbeh.2012.07.010.